Facilicom Group

Luisteren wordt door steeds meer mensen gezien als belangrijk en essentieel in een moderne werkomgeving. Ook bij Facilicom Group vinden we het belangrijk dat we aandacht geven aan luisteren. Want, in een wereld waarin communicatie centraal staat, wordt het belang van luisteren nog vaak onderschat. Het lijkt vanzelfsprekend, maar wat betekent écht goed en actief luisteren nu eigenlijk? Om iedereen in onze organisatie de waarde van luisteren mee te geven, introduceren we een nieuw initiatief: “Ben jij al luisterfit?” Marlon van Oorschot, programmamanager van dit nieuwe initiatief, legt uit wat het precies inhoudt, waarom het zo belangrijk is en wat Facilicom Group met het nieuwe cultuurprogramma wil bereiken. 

Hoe kunnen we een meer sociaal duurzame organisatie zijn? Deze vraag stond centraal tijdens de kick-off van 2023. Uit de antwoorden van de 1000 aanwezigen bleek dat beter luisteren een belangrijke factor is voor het zijn van een sociaal duurzaam bedrijf. Het zorgt voor meer onderling begrip, een betere werksfeer en uiteindelijk gelukkigere professionals. “Luisteren is een basisvoorwaarde om verbinding met iemand te maken, ik geloof dat dit programma kan bijdragen aan het ontwikkelen van die basisvoorwaarde”, legt Marlon uit. 

Keyvisual luisterfit

Actief luisteren

Het “Ben jij al luisterfit?” programma biedt handvatten voor actief luisteren: een vaardigheid die verder gaat dan alleen horen wat er wordt gezegd. Actief luisteren is het vermogen om vragen te stellen, begrip te tonen en echt aandacht te hebben voor een ander. Facilicom Group gelooft dat deze competentie niet alleen een positief effect heeft op samenwerking, maar dat het ook begrip creëert en helpt bij het overbruggen van verschillen tussen culturen, achtergronden en overtuigingen. Marlon zegt hierover: “Sommige medewerkers ervaren dat ze zich niet altijd betrokken of gehoord voelen, Facilicom Group wil hier met “Ben jij al Luisterfit?” verandering in brengen door handvatten te bieden die medewerkers helpen effectiever te luisteren en de onderlinge betrokkenheid te vergroten.” Beter luisteren draagt bij aan een cultuur van verbinding, inclusiviteit en sociale veiligheid, die op hun beurt essentieel zijn voor een sociaal duurzame werkomgeving.

Afgelopen oktober zijn er op verschillende Facilicom locaties door heel Nederland luisterwijzers geplaatst in vergaderzalen. Deze “luisterwijzers” bieden praktische tips over hoe medewerkers actiever kunnen luisteren. Op de wijzers staan 9 tips, waaronder het advies om open vragen te stellen en het belang van spreektijd voor iedereen. Deze wijzers vormen de eerste stap naar bewustwording rondom dit onderwerp. 

Luistercoaches

Een ander innovatief onderdeel van het programma is de inzet van luistercoaches. Deze coaches worden ingezet binnen alle divisies van Facilicom Group. Door middel van interne gesprekken en observaties binnen verschillende teams brengen de coaches onderliggende patronen in kaart van onze huidige luistercultuur. De coaches ontwikkelen op basis van deze bevindingen een advies voor het creëren van een inclusieve luistercultuur. Marlon: “Krijgt iedereen genoeg spreektijd, worden er vragen gesteld en wordt er een sociaal veilige omgeving gecreëerd? Dat zijn onderwerpen waar de luistercoaches op letten. 

Langdurige investering

Met het Luisterfitprogramma start Facilicom Group een langdurig initiatief waarbij écht wordt geïnvesteerd in sociale duurzaamheid en de luistercultuur van de organisatie. We geloven dat deze investering bijdraagt aan vertrouwen, empathie en een sociaal duurzame samenwerking binnen het bedrijf. “Luisteren is moeilijk meetbaar met cijfers, maar zodra er bijvoorbeeld meer balans is tussen luister- en spreektijd voor iedereen, weten we dat we op de goede weg zijn," zegt Marlon. Met dit programma benadrukt Facilicom Group luisteren als een kernwaarde voor een duurzame sociale toekomst.