Facilicom Group start samenwerking met KWF Kankerbestrijding
Facilicom Group, met meer dan 20.000 medewerkers, start een driejarige samenwerking met KWF Kankerbestrijding voor meer onderzoek naar kanker. De samenwerking is ontstaan vanuit een gedeelde missie van beide partijen om te werken aan een betere leefomgeving voor iedereen. Het partnership betreft onder andere het helpen van professionals bij een gezonde levensstijl als preventie van kanker.
Naast de ondersteuning bij een gezonde levensstijl leveren wij de komende drie jaar een bijdrage aan onderzoek door KWF, gericht op cognitieve bijwerkingen en problemen met het werkgeheugen die chemotherapie kan veroorzaken. Dit heeft een relatie met kanker en terugkeer naar de werkvloer. Als één van de grootste werkgevers van Nederland hebben we vanzelfsprekend te maken met de ziekte: zowel onze professionals die zelf ziek worden als medewerkers die iemand in hun omgeving hebben die te maken heeft met kanker.
Eric Otto, CEO Facilicom Group, vindt het dan ook belangrijk dat er aandacht is voor de ziekte. “Eén op de twee mensen in Nederland krijgt op enig moment in hun leven de diagnose kanker.* Ons bedrijf is een weerspiegeling van de maatschappij, en ook onze professionals hebben er direct of indirect mee te maken. We zien mensen uitvallen door stress, door het omhoog houden van alle ballen op zowel werk- als privévlak. Bijvoorbeeld omdat werk gecombineerd wordt met mantelzorg voor iemand in hun naaste omgeving met kanker. We vinden het dus ook belangrijk om samen met KWF onze professionals op zowel de werkvloer als in hun privéleven te ondersteunen met een gezonde levensstijl. Natuurlijk ter preventie van kanker, maar ook om zo optimaal mogelijk te kunnen zorgen voor iemand in hun omgeving met de ziekte".
Positief verschil maken
Concreet betekent de hulp op het gebied van een gezonde levensstijl we bijvoorbeeld hulp bieden bij stoppen met roken, het maken van gezonde keuzes in voeding en het stimuleren van beweging. “Werkgevers vinden het vaak spannend om naar privézaken te vragen, maar alleen appels op een toonbank maken werknemers niet gezond. Winst op het gebied van vitaliteit ligt vaak juist in het privéleven. Onze focus ligt dus ook niet alleen op fysieke gezondheid, maar juist op vitaliteit. Dat professionals lekker in hun vel zitten, en zowel fysiek als mentaal vitaal zijn. Dit is onderdeel van onze sociaal duurzame HR strategie, en de samenwerking met KWF past hier dus ook heel goed bij.” vertelt Eric.
Met de verschillende initiatieven op het gebied van gezonde levensstijl en de donatie werken we samen aan een betere leefomgeving voor iedereen. Eric sluit af: “De rol van de werkgever is heel belangrijk in het creëren van die betere leefomgeving, maar we kunnen het niet alleen. We moeten samenwerken met brancheverenigingen, vakbonden en goede doelen zoals het KWF om impact te maken.”
*Bron: KWF