Werkgeluk: meer dan alleen fluitend naar je werk

De laatste week van september is het de Week van het Werkgeluk. Een moment om stil te staan bij plezier op de werkvloer, want er is nog steeds een groot verschil tussen geluk op het werk en in de rest van ons leven. Het verkleinen van dat verschil is belangrijk, omdat we een groot deel van onze tijd op het werk doorbrengen. Facilicom Group zet zich dagelijks in voor werkgeluk en schenkt in deze week extra aandacht aan het welzijn van haar medewerkers. Susanne Sikkema, CHRO bij Facilicom Group, en werkgeluk-expert Hanneke Bor gaan in gesprek over het belang van werkgeluk, hoe Facilicom Group hieraan bijdraagt, en wat mensen zelf kunnen doen om zowel privé als professioneel gelukkig te zijn.

Allereerst is het belangrijk om stil te staan bij het begrip werkgeluk. Voor de één betekent het iets anders dan voor de ander. Is er een verbindende factor? “De manier waarop je werkgeluk bereikt is voor iedereen anders, maar het effect van werkgeluk is voor iedereen hetzelfde”, vertelt Hanneke. “Er is wel een gemene deler en er zijn factoren die voor bijna iedereen belangrijk zijn om werkgeluk te ervaren. Er zijn vier hormonen die samenwerken om iemand optimaal gelukkig te laten voelen. Als je er als werkgever voor zorgt dat die vier hormonen optimaal hun werk kunnen doen, zet je al flinke stappen in het bereiken van gelukkige medewerkers.” 

Hanekke Bor

 

 

De manier waarop je werkgeluk bereikt is voor iedereen anders, maar het effect van werkgeluk is voor iedereen hetzelfde” - Hanneke Bor, directeur DOES Adviesgroep 

Van werkdruk naar werkgeluk

Hanneke is directeur van DOES Adviesgroep, en adviseert bedrijven hoe ze kunnen veranderen van werkdruk naar werkgeluk. Zij hanteert daarbij als uitgangspunt een roze klaver met vier gelukshormonen en de schijf van vijf waarmee je invloed kunt uitoefenen op je eigen werkgeluk en dat van je personeel. Samen vormen zij het DOES model voor werkgeluk. 

Volgens Hanneke hebben de volgende vier hormonen veel invloed op het welbevinden van je medewerkers, en je hebt er als organisatie, leidinggevende én medewerker zelf invloed op. 

DOES-model
  1. Dopamine: zorgt voor euforie en welbevinden. Je krijgt het van uitdagingen en beloningen. Biedt als werkgever dus voldoende uitdaging die bij de werknemer past, beloon medewerkers en geef complimenten. 
  2. Oxytocine: staat voor verbinding en samenwerking. Dit hormoon komt vrij bij een goed gesprek of een fijne samenwerking. Zorg als werkgever voor goed teamwork. 
  3. Endorfine: staat voor plezier, leuke dingen doen. Het werkt kalmerend en vermindert pijn. Als werkgever kun je gezondheid stimuleren door het aanbieden van een wandeling onder werktijd en het aanbieden of stimuleren van gezond eten en sporten. 
  4. Serotonine: draagt bij aan saamhorigheid en zorgt voor optimisme. Je krijgt dit van het gevoel zinvol werk te doen. Zorg er als werkgever voor dat medewerkers betrokken zijn bij hun collega’s en de organisatie. Dat zit vaak al in kleine dingen die bijdragen aan een groter geheel.   

Gelukkig en vitaal in werk- én privéleven

Susanne Sikkema is sinds mei 2024 aan boord als CHRO van Facilicom Group, en zij houdt zich   bezig met werkgeluk als onderdeel van de HR agenda. Susanne kan zich vinden in de visie van Hanneke en het feit dat je als werkgever je werknemers optimaal moet faciliteren om ervoor te zorgen dat ze het naar hun zin hebben op de werkvloer. “Wij hebben door het jaar heen verschillende initiatieven voor onze professionals die bijdragen aan werkgeluk. Maar dat is niet het enige. Werkgeluk zit als familiebedrijf echt in ons DNA. Onze missie is samen werken aan een betere leefomgeving voor iedereen. Dat bereiken we wanneer ál onze professionals zowel in hun werk als privéleven gelukkig en vitaal zijn.” 
 

Werken vanuit vertrouwen

Hanneke werkt met de schijf van vijf waarmee je invloed kunt uitoefenen op je eigen werkgeluk en dat van je personeel. “Heel belangrijk is dat je jezelf en je werknemers leert om zaken positief te benaderen. Je brein verandert dagelijks, je kunt je brein positief trainen. Onderdelen van de schijf van vijf zijn inzicht, strategie, leiderschap, werkprocessen en werkomgeving. Hierbij is het essentieel dat werknemers hier zelf invloed op kunnen uitoefenen. Denk aan de eigen keuze voor een werkplek, de gelegenheid om even iets anders te doen, maar ook het stellen van vragen als ‘vind ik aansluiting bij de missie en visie van het bedrijf waar ik werk?’” 

Susanne Sikkema

 

 

“We werken vanuit vertrouwen, het vertrouwen dat onze professionals hun werk goed doen. We zíen hen, en we zijn er voor hen.” - Susanne Sikkema, CHRO Facilicom Group

“Autonomie is ook bij ons enorm belangrijk,” beaamt Susanne. “We werken vanuit vertrouwen, het vertrouwen dat onze professionals hun werk goed doen. We zíen hen, en we zijn er voor hen. Een goed voorbeeld hiervan is ons programma Facilicom Sociaal, waarbij wij onze medewerkers bellen met de ogenschijnlijk simpele vraag ‘hoe gaat het met je?’. Inmiddels zijn ruim 5000 medewerkers gebeld en uit de gesprekken blijkt dat het gelukkig met velen goed gaat, maar dat er ook mensen zijn die kampen met zorgen over financiën, vitaliteit en dat een aantal van hen ontevreden is over basiszaken zoals hun woonsituatie. We nemen naar aanleiding hiervan gericht actie om mensen te helpen. We vinden dat we als één van de grootste werkgevers van Nederland de verantwoordelijkheid hebben om onze medewerkers te ondersteunen op privégebied, zodat ze ook gelukkig kunnen zijn op werkgebied. De individuele en mensgerichte aanpak die Facilicom Group kiest, bijvoorbeeld met Facilicom Sociaal, is uniek en zeker voor een bedrijf van zo'n grote omvang”.

Aandacht, aandacht en aandacht! 

Hanneke vindt het mooi dat werkgeluk zo verweven is in de organisatie bij Facilicom Group. “De Week van het Werkgeluk is natuurlijk een geweldig initiatief, maar uiteindelijk moet het uit je missie, visie en strategie volgen – wat bij Facilicom Group zo is. Je moet het in al je routines meenemen om het héle jaar door werkgeluk na te streven. Werkgeluk in drie woorden? Aandacht, aandacht en aandacht!” Susanne vertelt dat er binnen Facilicom Group op zoveel mogelijk plekken de dialoog over het werkgeluk is verankerd. Tijdens het ontwikkelgesprek is bijvoorbeeld een standaard vraag hoe het staat met het werkgeluk. Maar ook aan de directietafel is werkgeluk onderwerp van gesprek. “Of het gaat over nieuwe bedrijfskleding, de inrichting van het kantoor of de aanschaf van een IT-systeem, de directie stelt altijd de vraag: ‘hoe bevordert dit het werkgeluk?’”.

Uiteindelijk draait alles om oprechte aandacht voor elkaar: dat je je gezien, gehoord en gewaardeerd voelt. Welke functie je ook hebt.” - Susanne Sikkema

Betere leefomgeving voor iedereen

Voorafgaand aan de Week van het Werkgeluk kon elke leidinggevende bepaalde acties inzetten die door de Trainees zijn voorbereid. Zo konden leidinggevenden een taart of fruitbox bestellen, om hier tijdens de Week van het Werkgeluk met hun team een feestelijk moment van te maken. 
Daarnaast konden alle medewerkers van Facilicom Group zijn of haar collega nomineren voor de heldenactie. Om werkgeluk het hele jaar door onder de aandacht te brengen, zijn er 400 scheurkalenders verspreid over het hele land. Deze hangen op openbare plekken waar de medewerkers van Facilicom Group bij elkaar komen. De scheurkalender staat vol weetjes, opdrachten en inspirerende quotes over werkgeluk. Hanneke: “Ik word er gelukkig van als ik voel dat er in een bedrijf aandacht is voor mensen. En dat die aandacht blijvend is en niet zomaar een eendagsvlieg. Dat merk je al snel als je ergens binnenstapt.” Uiteindelijk draait alles om oprechte aandacht voor elkaar, zegt Susanne. “Dat je je als werknemer gezien, gehoord en gewaardeerd voelt. Welke functie je ook hebt. Dat je zin hebt om aan de werkdag te beginnen en het gevoel hebt dat je wat bijdraagt aan de wereld. Werknemers die zowel privé als op hun werk gelukkig zijn, zijn gemotiveerder, actiever en meer betrokken. En daarnaast: met gelukkige werknemers die bijdragen aan de wereld en de maatschappij, maak je de meeste impact. En daar gaan wij als Facilicom Group voor: impact maken zodat we die betere omgeving kunnen creëren, samen en voor iedereen.”