SROI werkt gewoon, dus laten we gas geven

Buitengewoon

Bij Rijkskantoor De Knoop in Utrecht vinden dagelijks honderden ambtenaren een werkplek. Om dit mogelijk te maken wordt er achter de schermen minstens zoveel werk verzet. Bijvoorbeeld door Mark Scanu, Manager Services van Facilicom. Eén van zijn uitdagingen: voldoende cateringmedewerkers vinden. Graag betrekt hij ook mensen met afstand op de arbeidsmarkt. "Voor mij is Social Return On Investment (SROI) niet alleen een mooie doelstelling. Het werkt gewoon goed!"

Toen De Knoop in 2018 de deuren opende lag er contractueel al een afspraak met onder meer Facilicom om via social return baankansen te bieden. Daar werd een start mee gemaakt. “Door de pandemie kwam de zaak volledig stil te liggen”, vertelt Mark. Hoe anders is dat nu. “Ik zag die afspraken binnen het contract en dacht; laat ik maar eens wat gas gaan geven.”
 

SROI Buitengewoon samenwerking Facilicom en De Knoop, Rijkskantoor Utrecht

SROI biedt ook kansen in de huidige arbeidsmarkt

Sinds hij in de zomer van 2023 begon in zijn huidige functie, wist Mark vijf kandidaten van Buitengewoon te plaatsen op een team van vijftien medewerkers. Mooie prestatie dus. Mark erkent wel dat noodzaak ook een factor was naast het sociale aspect. Schaarste op de arbeidsmarkt dwingt je ook om te kijken naar nieuwe kansen, zo dus ook mensen met afstand op de arbeidsmarkt. Er wordt vaak vergeten dat hiertussen ook mooi talent zit. “De reflex met deze doelgroep is om te zeggen: ‘zet maar in de afwas’. Je doet daar de mensen in kwestie natuurlijk tekort mee, maar jezelf ook. Het zijn voor mij volwaardige medewerkers en die zet ik dus net zo lief aan de voorkant in. Als je ziet hoe ze opbloeien. Daar kan je niet anders dan enthousiast van worden.”

Samen maken we het verschil

Het zijn de collega’s van Mark die op de werkvloer voor de directe begeleiding zorgdragen. “Mijn cateringmanager en assistent-manager zijn daarin heel belangrijk, want zij maken het in de praktijk waar.” Hij toont zich niettemin zelf nauw betrokken bij het succes van de kandidaten. “Bij de kennismaking heb je snel genoeg door: wat kan iemand, en niet te vergeten, wat wíl iemand. Dat laatste wordt nog wel eens overgeslagen, terwijl het de sleutel is voor werkplezier”, weet de Facilicom-manager. “Moeten klinkt als dwang, en daar houd ik niet van”, vult hij lachend aan. “Nee maar serieus, als je het niet leuk vindt gaat het uiteindelijk niet werken. Ik wil daarom dat er ruimte is voor mensen om echt aan te geven wat ze zelf graag doen.”

SROI Buitengewoon samenwerking Facilicom en De Knoop, Rijkskantoor Utrecht

SROI ook uitbreiden naar andere branches

De tijd en aandacht die het vraagt om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in te werken, daar doet Mark niet moeilijk over. “Ik denk eerder dat je kunt spreken van een arbeidsmarkt met een afstand tot mensen. Natuurlijk steek je met elkaar energie in het begeleiden, maar het resultaat is er ook naar. Wat daarbij nogal scheelt is dat Buitengewoon er op de een of andere manier in slaagt om telkens pareltjes voor ons te selecteren.” 

Tot nu toe beperkt de instroom waarbij Buitengewoon betrokken is zich tot banen in de catering, maar Mark wil meer. “Ik zie geen enkele reden om het hierbij te laten. Waarom zouden we dit bij De Knoop niet ook in de schoonmaak en voor facilitaire functies toepassen?” Zijn collega-managers bij andere onderdelen en divisies motiveert hij graag hetzelfde te doen. “Facilicom is behoorlijk fanatiek op dit vlak, maar daar kan nog best een tandje bij. We kunnen hier als groot bedrijf een mooie rol in spelen.” Zelf blijft hij vol ambitie bijdragen. “Als het aan mij ligt zou ik het aantal SROI-kandidaten komende tijd naar een substantieel deel van het medewerkersbestand willen uitbreiden, want dit werkt gewoon!”   

Ben je geïnspireerd door dit artikel en wil je graag meer lezen? Bekijk dan deze pagina voor meer verhalen en nieuwsartikelen over Buitengewoon.