Social return waarmaken? Dat doet Trigion met Buitengewoon
Vooral bij contracten waarvoor de Europese aanbestedingsregels gelden, is social return een belangrijk onderdeel. Een onderdeel waarin Trigion een naam heeft hoog te houden. “We scoren vaak maximale punten”, vertelt Manager Tenderdesk Arnout Verbiest. Daar geeft hij Buitengewoon graag credits voor. “Ze helpen ons om sociale afspraken stevig in het proces van aanbesteden te waarborgen, en om die in de feitelijke uitvoering ook waar te maken.”
Op de tenderdesk van Trigion is heel wat expertise gebundeld, allemaal met dat ene doel, namelijk om de succeskans van een inschrijving te vergroten. Met een team van zeven collega’s geeft Verbiest daar invulling aan. Aanbesteden is een kwestie van ervaring, maar ook altijd van maatwerk, benadrukt hij. En dat vraagt dat de tenderdesk, letterlijk, van veel markten thuis is. “Beveiligen van locaties en objecten is een pijler in het portfolio, maar Trigion heeft meer in huis. Denk aan brug- en sluiswachters, receptiediensten en bedrijfsrecherche via Hoffmann.”
VAN KOFFIE NAAR COMPLEXER
Verbiest werkte eerder als tendermanager in de koffiebranche. “Bij Trigion is aanbesteden een complexer proces, want elke klant heeft een ander probleem. Dat maakt het ook zo interessant.” Aan de andere kant zijn er ook nu thema’s die vaak terugkomen. Steeds meer opdrachtgevers, zeker in de publieke sector, willen een goed verhaal zien om hun maatschappelijke verantwoordelijkheid aan te tonen in termen van duurzaamheid, en, niet te vergeten, op het vlak van social return, legt Verbiest uit. “Het liefst willen ze dat de opdrachtnemer, wij dus, dit voor ze realiseert. Juist daarbij is Buitengewoon voor ons onmisbaar.”
BETER EN CONCRETER
Elke nieuwe aanbesteding waarop Trigion inschrijft, begint met een zorgvuldige verkenning. “We organiseren voor diverse thema’s strategische sessies. In het geval van social return is Buitengewoon bij ons altijd van de partij”, vertelt Verbiest. “Het is prettig zakendoen als je iemand aan tafel hebt die precies weet waar gemeenten of andere overheden staan, welke eisen ze stellen aan SROI, en ook hoe je dat herkenbaar in een voorstel verwoordt. Buitengewoon helpt ons om een voorstel zowel concreter te maken als beter af te stemmen op de klantsituatie.”
REGIONAAL SUCCESVOL
De meerwaarde van Buitengewoon gaat verder dan meedenken in de planfase. Verbiest: “Een onderdeel van de aanpak is dat we aanbieden om vanuit het team van Buitengewoon een ervaren projectmanager aan te haken. Die neemt dan de praktische uitwerking van SROI voor zijn rekening, zodat het niet op het bord van de uitvoering ligt.” En ook dat is niet het hele verhaal. “Bij Buitengewoon hebben ze de kennis over hoe je in een specifieke regio succesvol kunt zijn in het werven en plaatsen van kandidaten. In Rotterdam heb je een ander speelveld dan in Assen, om maar wat te noemen.” Het draagt allemaal bij aan de overtuigingskracht van het uiteindelijke voorstel.
EEN VANGNET, EEN WAARBORG
Wat Verbiest opvalt in de contacten met Buitengewoon is de grote mate van betrokkenheid. “Je merkt dat ze echt met en voor ons kansen willen creëren, en het zijn stuk voor stuk sociale dieren waar het fantastisch mee werken is.” Wat de tendermanager zeker niet wil vergeten te noemen is dat opdrachtgevers enthousiast zijn over de begeleiding die aan kandidaten met een afstand tot de arbeidsmarkt geboden wordt. “Ook dat is iets waarin Buitengewoon zich onderscheidt.”
“In een aanbesteding beloof je van alles. De kunst is om het ook waar te maken”, weet Verbiest. “Dat kan spannend zijn, want lukt het wel om daadwerkelijk de kandidaten uit de juiste doelgroepen te vinden en om het afgesproken percentage te halen? Met Buitengewoon kunnen we daar gerust op zijn. De samenwerking is voor ons een vangnet en voor de opdrachtgever een waarborg dat we realiseren wat we hebben afgesproken.”